Zalogowany jako: gość

Forum

Wątek: Tyflowiki czyli takie nasze, ślepe centrum informacji wszelakich.

Wróć do listy wątków

1 z 2

Następna

1 z 23: tomecki

Jou.

To dopiero początki więc tych informacji to tam nie ma zbyt wiel, ale rzecz się rozwija i mam nadzieję, że będzie tego więcej, a wszystko pod adresem www.tyflonet.com
W planach jest zebranie w jednym miejscu info o wszelakich notatnikach brailowskich, screenreaderach, laskach, drobiazgach ułatwiających życie w rodzaju czujników cieczy itp. Do tego fundacje, stowazyszenia, ciekawe strony, baza sposobów na... czyli takie ślepe lifehacki no i opisy miejsc wszelakich coby można było zminimalizować pytania w rodzaju "a jak dojdę do..."
W tej chwili głównie można tam znaleźć opisy kilku dworców PKP. Dość dokładne opisy.
Przy okazji. Gdyby ktoś chciał coś dopisać to śmiało, bo całość jest na silniku wiki więc można.

26.01.2020 14:00

2 z 23: Paulinux

A może wpadnę i tam namieszam cosik :)
ENTJ
26.01.2020 15:10

3 z 23: gadaczka

Popieram taki serwis. Proponuję, żeby przy opisie dworca umieszczać także informację jak dojść do miejsc przeznaczonych dla niepełnosprawnych np. kasy, miejsce oczekiwania na asystę itp.
Dziękuję użytkownikom portalu Elten Link za możliwość obserwowania środowiska niewidomych. Stanowiło to dla mnie etap wstępny do pracy z niewidomymi na żywo.
27.01.2020 15:47

4 z 23: tomecki

Niby tak, ale im więcej miejsc, do opisania, tym więcej tekstu na stronie. To wszystko jest onagłówkowane, ale np. Warszawa centralna to kilkanaście dość gęsto zapisanych stron. Dodając kolejne trasy dodajemy kolejne strony do czytania.
Druga rzecz to niestety praca po godzinach. To wszystko ludzie piszą zupełnie za free i trochę obawiam się, że im więcej trzeba będzie pisać, tym mniej osób wytrwa. Niestety, trzeba iść na pewne kompromisy. Może w przyszłości, jeśli udałoby się pozyskać na projekt jakieś środki, to wszystko będzie jakoś bardziej kompletne, ale cóż...

27.01.2020 18:58

5 z 23: rylotek111

No piknie. Fajny pomysł. Poczytamy, zobaczymy a może i coś kiedyś napiszemy. Się zobaczy.:)
Czyńmy wokół siebie Dobro, aby i nam w tym życiu lepiej było. :)
09.02.2020 20:10

6 z 23: Julitka

Czy ten pro3jekt jest rozwijany?
***Niezależnie od tego, czy zbudujesz swój dom na piasku czy na skale, przyjdzie burza.
10.03.2020 17:34

7 z 23: tomecki

Jest. Ostatnio dodaliśmy kilka stacji, opis wagonów przedziałowych, prawa pasazera przy opóźnieniach pociągów, a w planach chociażby must have aplikacji mobilnych, zebranie do kupy sprzętów codziennego użytku dedykowanego dla nas, fundacji, opis jak dostać stówkę na laskę od NFZ itp. Co prawda narodziny Oli raczej nie przyspieszą wpisywania tego wszystkiego, a ludzie też jakoś nie bardzo lgną do pisania czegokolwiek więc nie wiem kiedy to wszystko się zrobi, ale plany są.

11.03.2020 13:15

8 z 23: Julitka

A będzie kiedyś jakiś fajny system do dodawania artykułów?
***Niezależnie od tego, czy zbudujesz swój dom na piasku czy na skale, przyjdzie burza.
11.03.2020 18:25

9 z 23: tomecki

W jakim sensie fajny system?

11.03.2020 18:42

10 z 23: Julitka

Taki, żeby można było samodzielnie te artykuły dodawać przez jakąś miłą platformę, a moderacja by to zatwierdzała.
***Niezależnie od tego, czy zbudujesz swój dom na piasku czy na skale, przyjdzie burza.
11.03.2020 18:56

11 z 23: talpa171

Ukradliście mi pomysł. :D

11.03.2020 19:00

12 z 23: Julitka

No Miki Hołysz miał kiedyś zrobić coś takiego też.
***Niezależnie od tego, czy zbudujesz swój dom na piasku czy na skale, przyjdzie burza.
11.03.2020 19:20

13 z 23: tomecki

Hm... tworzysz konto i piszesz. W wyszukiwarce wpisujesz coś, czego nie ma, wtedy wiki zaproponuje utworzenie tej strony i jazda. Prócz tego jeśli nie bardzo ogarniasz Wiki, możesz napisać maila, co z resztą jest zaznaczone na stronie głównej. Wtedy pewnie ja zrobię z tego artykuł i wrzucę.

11.03.2020 20:07

14 z 23: pajper

Moim zdaniem projekt po 10 miesiącach po prostu się nie sprawdził. A szkoda. I w sumie wszyscy jesteśmy winni. Oczywiście może się to jeszcze zmienić, ale na chwilę obecną? Czasem tam zerkałem, z ciekawości. Ostatnio jeszcze jakoś na wysokości wakacji. Dziś mi się ta stronka przypomniała, ale w stosunku do tego, co znałem, niewiele się zmieniło.

Co mogło pójść źle? Widzę przynajmniej kilka wyjaśnień.
Przede wszystkim Wiki nie jest najbardziej przyjaznym niewidomym interfejsem. Nie twierdzę, że jest jakiś tam bardzo niedostępny, ale nie sprzyja szybkiemu wyszukiwaniu nowości, przeglądaniu konkretnych elementów itp.
O wiele ważniejszy czynnik dotyczy jednak zaangażowania osób w opisywanie, problem to z resztą bardzo złożony. Bo ja sam może i bym chciał opisać trasę, ale posługuję się bardziej zapamiętanym wrażeniem miejsca, niż punktami orientacyjnymi. Każdy z nas ma swoje własne sposoby poruszania się, wizualizacji przestrzeni. I, paradoksalnie, by dobrze coś opisać, musi to opisać ktoś widzący.

Wchodzę na stronę mojego Pomorza. Widzę 4 miasta, w tym bardzo dużą Gdynię, dość duży Tczew i dwie miejscowości raczej mało znaczące: Lisewo i Laskowice. Warto tu zauważyć, że brakuje stolicy regionu, czyli Gdańska. Ale dobra, Gdynia jest prawie tak duża, a śmiem powiedzieć, że nawet częściej przez Pomorzan odwiedzana. Ale na stronie Gdyni mamy dokładnie jeden opis, jest to dworzec Gdynia Główna.

mamy więc dość długi i szczegółowy artykuł, który przede wszystkim wyjaśni nam, jak przemieszczać się między peronami. Tylko teraz pojawia się pewien problem.
Osoba w miarę ogarnięta bez trudu z tym sobie poradzi. Dzięki prowadnicom, kropkom, tablicom brajlowskim na poręczach ogarnięcie tej stacji nie wymaga żadnego opisu. Oczywiście może się tu pojawić argument, że wiele osób nie jest tak samodzielnych. Tylko czy te osoby na pewno zaryzykują poruszanie się po nieznanej stacji tylko na podstawie artykułu?
Wokół dworca znajduje się kompleks przystankowy, składający się z dwóch pętli (autobusowej i trolejbusowej), a także siedmiu przystanków. Droga na nie jest naprawdę dość skomplikowana, zwłaszcza na przystanek oznaczony nazwą Dworzec Główny PKP Wolności. Tylko w artykule nie ma nic o tym napisane, nawet gdzie szukać schodów na konkretne przystanki ani że w tunelu znajduje się mały rynek, więc należy uważać na rozstawione owoce i inne ciekawostki.
Podsumowując, nie wydaje mi się, by wiele z tego artykułu, mimo profesjonalności napisania, wynikało.

Ale zajrzyjmy na przykład do Warszawy. Znajdziemy tu opisy dwóch tras, choć tak zbliżonych, że po prawdzie to jedna trasa: jak trafić z dworca Śródmieście/Centralnego do firmy ECE. Znajdziemy też opisy trzech stacji: Warszawy Centralnej, Wschodniej i Śródmieścia WKD.

Nigdy nie byłem na Śródmieściu WKD, wiem jednak, że Warszawa Centralna jest dość skomplikowaną stacją. Warszawa Wschodnia, choć trudniejsza zdecydowanie od Gdyni przez brak oznaczeń, nie jest aż tak ciężka. Załóżmy jednak, że w wypadku tych dwóch stacji, o Śródmieściu WKD się nie wypowiem, artykuł jednak się przyda.
Tylko że w ramach woj. Mazowieckiego mamy opis trzech stacji i jednej/dwóch tras. Czy ktokolwiek, poszukując pomocy, pomyśli o szukaniu jej tutaj?
Brakuje jakiegokolwiek opisu metra, dojścia do chociażby Pałacu Kultury i Nauki, innych ważnych punktów.

Nie chcę tu brzmieć jak osoba się czepiająca, bo bardzo projektowi kibicowałem. Myślę jednak, że czas rozważyć zmianę założeń.
#StandWithUkraine Shoot for the Moon. Even if you miss, you'll land among the stars.
04.12.2020 00:47

15 z 23: pajper

Wybaczcie drugi wpis pod rząd. Jakiś czas temu, w lipcu zdaje się, rzucił mnie los samego do Łodzi. Będąc już w pociągu Warszawa-Łódź, wspomniałem Tyflowiki i zastanowiłem się, czy nie znajdę tam opisu Łodzi Fabrycznej. Jest kategoria woj. Łódzkiego, ale tylko miasto Wilkoszewice. Czyli, znowu, nie ma stolicy regionu.
No ale poradziłem sobie, a przy okazji nauczyłem się najważniejszyh tras na dworcu. Później tam jeszcze bywałem i wiem, jak trafić na tramwaje, autobusy czy do kas. Tylko co z tego? Nie mam generalnego oglądu dworca, bo eksplorowałem go samodzielnie, wedle prowadnic i dźwięków. Nie wiem jak ten budynek tak naprawdę wygląda, dokąd prowadzi wiele przejść. Znam tylko ten kawałek, który zwiedziłem.
A więc nie ma szans, bym opisał to na Tyflowiki, bo moja wiedza jest zbyt mała. I, obawiam się, tak jest w wypadku większości niewidomych i większości obiektów.
#StandWithUkraine Shoot for the Moon. Even if you miss, you'll land among the stars.
04.12.2020 00:53

16 z 23: tomecki

Tu się przyznaję bez bicia. To w jakiejś części moja wina, bo nie bardzo zajmowałem się projektem, ale prawdę mówiąc nie bardzo mam czas. Plany ambitne są, jednak chyba musza poczekać.

04.12.2020 08:39

17 z 23: misiek

To po co zabierać się za coś, na co niema się czasu?
-- (tomecki):
Tu się przyznaję bez bicia. To w jakiejś części moja wina, bo nie bardzo zajmowałem się projektem, ale prawdę mówiąc nie bardzo mam czas. Plany ambitne są, jednak chyba musza poczekać.

--
Po co na świecie są białe koty? Po to, by czarni też mogli mieć pecha.
04.12.2020 17:00

18 z 23: tomecki

Nie no, jasne, że mogę całość zaorać, ale już tam jest te kilkadziesiąt opisów stacji i paru tras w Krakowie. Chyba lepiej mieć cokolwiek niż nic.

05.12.2020 12:36

19 z 23: Julitka

Post się nie dodał niestety, więc piszę jeszcze raz:
Chyba właśnie kiepsko mieć cokolwiek, niż nic. Jakby tak myśleli twórcy oprogramowania generalnie, byłoby źle.
Ja tam uważam, że główną wadą jest interface. Byłam tam parę razy i przegląda się to kiepsko.
No i co mnie interesuje droga z baru do sklepu, jak ja chcę mieć opis połowy tej drogi i drugi - innej połowy, bo z baru do kina np?
-- (tomecki):
Nie no, jasne, że mogę całość zaorać, ale już tam jest te kilkadziesiąt opisów stacji i paru tras w Krakowie. Chyba lepiej mieć cokolwiek niż nic.

--
***Niezależnie od tego, czy zbudujesz swój dom na piasku czy na skale, przyjdzie burza.
08.04.2021 13:50

20 z 23: Monia01

To się w ogóle rozwija jeszcze?
*** ?? ??
08.04.2021 13:54

Wróć do listy wątków

1 z 2

Następna

Nawigacja


Copyright (©) 2014-2024, Dawid Pieper