Zalogowany jako: gość

Forum

Wątek: Opisy zespołów przystanków komunikacji miejskiej

Wróć do listy wątków

1 z 2

Następna

1 z 25: romanro

Ostatnim czasem zajmują mnie sprawy, związane z planowaniem tras w mieście. Często dostajemy komunikat: "Wysiądź na przystanku centrum 02 i wsiądź do autobusu x na przystanku centrum 06. Ale skąd wiedzieć, gdzie go znaleźć? Poszukuję rozwiązania tego problemu jak się da automatycznie. Chodzi o to, żeby mogło ich powstać jak się da dużo.
Wymyśliłem sobie, że taki opis może składać się z jakby puzzli, które ze sobą łączymy. Wiele przystanków ma podobną budowę.
Np.: takim puzzlem będzie:
Idź zgodnie z kierunkiem jazdy
idź przeciwnie do kierunku jazdy.
Przejdź ulicę, którą jechał autobus
Przejdź ulicę prostopadłą do kierunku autobusu
itd.
Chodzi o ogólną orientację, jak poszukać przystanku do przesiadki.
Co o tym sądzicie?


04.02.2023 20:54

2 z 25: balteam

Ciężko jest mi to sobie wyobrazić jak jest centrum 01 i centrum 12, ale jeśli one układają się jakoś sensownie i da się to opisać, to bym przetestował, chociaż ten problem chyba głównie w Warszawie puki co występuje.
Zapraszam osoby posiadające piesy, lub chcące je posiadać, do dołączenia do grupy o psach przewodnikach.
04.02.2023 22:55

3 z 25: Zuzler

Nie, raczej nie tylko. w takim Poznaniu w tej chwili przychodzą mi do głowy najmniej 2 miejsca, w których tych przystanków o jednakowej nazwie jest przynajmniej 10, bo nie dość, że autobusowe, tramwajowe i mieszane to jeszcze niektóre są po prostu podwójnie, czyli autobus np. 2 razy zatrzymuje się na czymś o nazwie Rondo Kaponiera. W drugim wypadku dodatkowo tę samą nazwę nosi kilka stanowisk startowych małego dworca autobusowego.
Co do pomysłu, brzmi naprawdę fajnie, z drugiej strony, i tu pytam, bo nie wiem, jako że nie korzystam, w czym Seeing Assistant Move ustępuje takim opisom? Samym faktem, że trudniej się dzięki niemu zorientować w rozkładzie całej trasy czy jak?

05.02.2023 03:17

4 z 25: EugeniuszPompiusz

Popieram, Chwalę i w ogóle takie tam.:
chyba potrzebuję odrobinę więcej czasu i opisu, by w pełni zrozumieć zamysł, ale tak. jeśli jest jak myślę, to wygląda to super.
fajnie, ażeby współpracowali z Seeing assistantem również włodarze poszczegól;nych MPK, ponieważ taki Poznań czy Wrocław, przynajmniej w open street map nie eksponują w ogóle danych typu nr przystanku czy nr boczny słupka.
rozwiązania typu "cebulowa 01" i "Krasińskiego 03" z tego co wiem mają tylko Warszawa i Kraków.
Wrocław za czasów mapy UMP i loadstone'a miał jako odniesienie nie wiele mówiące przeciętnym ludziom numery słupka, czyli na przykład.; "bus na ostatnim groszu.: l. 128, 119, 129, 142, 247, 26300" gdzie 26300 jest numerem słupka, mówiącym, ze to na północ się jedzie.
reszta, to odjeżdżające z tego przystanku linie.

Sygnaturka.: "That seems to point up a significant difference between Europeans and Americans. A European says: 'I can't understand this, what's wrong with me?' An American says: 'I can't understand this, what's wrong with him?'" TERRY PRATCHETT
05.02.2023 03:53

5 z 25: Zuzler

Nie e, Poznań też ma to indeksowanie. A że SAM go, jak rozumiem, nie uznaje...

05.02.2023 07:18

6 z 25: romanro


Najpierw uporządkujmy tematy.
Seing Assistant Move nie ma tu żadnego udziału. To jest doskonały program nawigacyjny, ja natomiast chciałbym skupić się na ogólnym opisie, jak będąc na jednym przystanku odnaleźć inny.
Numerowanie słupków wymuszają międzynarodowe standardy. Takim standardem jest GTFS
https://pl.wikipedia.org/wiki/General_Transit_Feed_Specification
Zasadniczo wszyscy przechodzą na ten standard.
Ale meritum tematu to nie jest nazewnictwo. Mnie interesuje informacja, jak z jednego przystanku dojść na inny.
Przystanki, moim zdaniem można by pokategoryzować.
Na początek takie 2 przykłady:
- przystanek za skrzyżowaniem
- przystanek przed skrzyżowaniem
pierwsza kategoria miała by taki opis:
Idź przeciwnie do kierunku jazdy;
Odszukaj przejście przez ulicę, którą jechał autobus i przez nią przejdź;
po lewej odszukaj przejście przez ulicę prostopadłą do kierunku jazdy autobusu i ją przejdź;
przystanek jest x metrów przed tobą.

To najprostszy wariant, pasujący do wszystkich tak umieszczonych przystanków i to w obie strony, czyli z przystanku a do b i z b do a
Najpierw - tak mi się wydaje - trzeba wyłuskać jak najwięcej takich kategorii. Potem przy współpracy z przyjaciółmi z Open Streat Map wybrał bym przystanki z ustalonych kategorii, a na końcu pozostały by wszystkie nietypowe.
Natomiast z bracią Eltenową chciałbym wypracować komunikaty.
Co sądzicie o takim, który zaproponowałem powyżej?
Oczekuję poprawek i zmian.
Pamiętajmy, że to mają być podpowiedzi, a nie konkretne opisy. Konkret jest tylko 1 na początku.
No i pytanie pierwsze. czy polecenie:
idź zgodnie z kierunkiem jazdy
lub
idź przeciwnie do kierunku jazdy
to wystarczające polecenia startowe, czy może ktoś ma lepszy pomysł?

Chciałbym zbudować taką bazę danych: zespół przystanków i wszystkie warianty przechodzenia
między zawartymi w nim przystankami.


05.02.2023 14:34

7 z 25: EugeniuszPompiusz

Dla mnie wystarczający, ewentualnie można pomysleć nad wersją skróconą, dla zaawansowanych, i podobną do zaproponowanej, gdy jesteśmy mniej wprawni.
Sygnaturka.: "That seems to point up a significant difference between Europeans and Americans. A European says: 'I can't understand this, what's wrong with me?' An American says: 'I can't understand this, what's wrong with him?'" TERRY PRATCHETT
05.02.2023 16:16

8 z 25: Zuzler

Pytałam o SAM, bo z tego co rozumiem, umie nawigować do przystanku o konkretnym numerku, więc chciałam wiedzieć, w czym to inne.

05.02.2023 17:38

9 z 25: EugeniuszPompiusz

nie tyle umie nawigować, co o tym mówi, w Poznaniu na przykład jest przystanek Matejki i przystanek Matejki, jeden jest w jedną, drugi w drugą stronę. jeden 15 metrów ode mnie, drugi 37 czy coś koło tego, nie różnią się niczym.
Różni się tylko przystanek Tramwajowy Matejki od autobusowego Matejki.
nie wiadomo z aktualnych danych w seeing assistancie, które Matejki jest moim Matejki.
W warszawie na przykład powie Przystanek autobusowy Cebulowa 03, więc jeżdżac na trasie wiedząc, że 03 jest w moją stronę już mi to coś powie
Sygnaturka.: "That seems to point up a significant difference between Europeans and Americans. A European says: 'I can't understand this, what's wrong with me?' An American says: 'I can't understand this, what's wrong with him?'" TERRY PRATCHETT
05.02.2023 17:48

10 z 25: romanro

Mnie chodzi o taką informację do włączenia jej do aplikacji, która pomoże zaplanować trasę komunikacji miejskiej, która ma przesiadki. Zwykle podaje się w niej (wysiądź na przystanku x), przejdź 120 m i wsiądź na przystanku y do autobusu 130". Zależy mi na łatwym pozyskaniu wiedzy, jak do tego drugiego przystanku się choćby zbliżyć.
SAM może taką traskę wygenerować, ale prawdopodobieństwo błędu jest duże. Wystarczy, że wg SAM przystanki są zbyt blisko siebie i już mamy problem gotowy. Taki opis byłby krótki, stały i edytowalny.

05.02.2023 17:57

11 z 25: EugeniuszPompiusz

Tak tak, Romku, wiem i rozumiem.: po prostu przy okazji wyszedł drugi, nietak wielki problem, który przy okazji prac nad tym rozwiązaniem można spróbować wyeliminować.

Sygnaturka.: "That seems to point up a significant difference between Europeans and Americans. A European says: 'I can't understand this, what's wrong with me?' An American says: 'I can't understand this, what's wrong with him?'" TERRY PRATCHETT
05.02.2023 18:07

12 z 25: romanro

aplikacja, nad którą obecnie pracuję działa w poznaniu doskonale. opisy są rzeczywiście dziwne, ale w zespole przystanków Matejki mam:
Matejki M ATE01 kierunek palmiarnia, linie 164 214 22
Matejki M ATE02 kierunek Kraszewskiego linie 164
Matejki M ATE42 kierunek bałtyk linie 6 15
Matejki M ATE71 kierunek wojskowa linie 6 15


05.02.2023 19:41

13 z 25: EugeniuszPompiusz

czyli dokładnie tak, jak, o ile kojarzę szczątki poznania, być powinno.
dzięki.
Sygnaturka.: "That seems to point up a significant difference between Europeans and Americans. A European says: 'I can't understand this, what's wrong with me?' An American says: 'I can't understand this, what's wrong with him?'" TERRY PRATCHETT
05.02.2023 19:49

14 z 25: Zuzler

Tolepiej niż w Moovicie. :)
A co do tematu podstawowego, gdziekolwiek by takie instrukcje się ostatecznie nie pokazały, uważam, że piękny to pomysł, zwłaszcza że bywa iż co miasto, to przystanki bywają inaczej względem siebie ustawione. W sensie, np. w Krakowie jest chyba dużo więcej przytanków w przeciwnych kierunkach, które znjują się po dwóch stronach danego przejścia dla pieszych, w Poznaniu natomiast więcej jest takich, ustawionych naprzeciw siebie.

05.02.2023 20:23

15 z 25: Paulinux

W sumie to śmieszne, bo na ostatnim moim hackathonie miałam podobny pomysł, ale rozbił się on o brak akceptacji jury, przez co mój zespół się zwinął. W każdym razie bardzo spoko, ale dla mniej zaawansowanych komunikat idź zgodnie z ruchem pojazdu mógłby brzmieć:
wysiądź z pojazdu, skręć w lewo i podążaj wzdłóż krawężnika
i odpowiednio
Wysiądź z pojazdu, skręć w prawo i podążaj wzdłóż krawężnika.

ENTJ
05.02.2023 20:59

16 z 25: Paulinux

PS. Jak widzący pytają co najbardziej mnie wkurza w poruszaniu się, to odpowiadam że konieczność znania tras między poszczególnymi przystankami o tych samych nazwach, szczególnie w miejscach gdzie jest albo dużo przyjezdnych, albo wręcz ni hu hu.
ENTJ
05.02.2023 21:00

17 z 25: balteam

Ciekawe te opisy, tylko pewnie jak zwykle problem będzie z tym, żeby to dodać do danej apki, np. takiego mobile mpk, które na andku chyba najlepiej działa.
W ogóle te informacje by mogły się przydać do przesiadek, nawet jak idziemy na inny przystanek, który jest blisko.
Zapraszam osoby posiadające piesy, lub chcące je posiadać, do dołączenia do grupy o psach przewodnikach.
05.02.2023 21:19

18 z 25: agnieszka

Fajne! Tym bardziej, że często na przesiadkę nie mamy jakoś dużo czasu. Czy planowana jest tylko wersja mówiona apki, czy też wyświetlany będzie obraz?

06.02.2023 13:16

19 z 25: Nowiczok

Może zamiast komunikatów skorzystać z soundscape’owej funkcji beacon’ów.
Działa to tak, że aplikacja dźwiękiem wskazuje gdzie znajduje się punkt, do którego nawigujemy.
A skoro kod jest czy niedługo będzie na licencji open source to warto go wykorzystać.

07.02.2023 20:57

20 z 25: romanro

Wiesz, to co mi po łbie łazi byłoby dostępne i offline, czyli planując trasę mógłbym na przesiadkę się już przygotować. Albo na ten przykład jadąc. Twoja propozycja zakłada konieczność bycia na miejscu.

11.02.2023 16:47

Wróć do listy wątków

1 z 2

Następna

Nawigacja


Copyright (©) 2014-2024, Dawid Pieper